woensdag 16 april 2008

Tales of Symphonia 2: Dawn of the New World

In 2004 verscheen de beste Cube-game allertijden: Tales of Symphonia. Deze game draaide om Lloyd die samen met Colette, The Chosen One, de wereld moest redden van een totale mana-leegloop. Klein probleempje is alleen dat de zuster wereld juist ten onder gaat als jouw wereld opbloeit. Tales of Symphonia was in mijn ogen vooral goed vanwege het vrije battlesysteem, de lage moeilijkheidsgraad en het leuke verhaal.

Nu de Wii de GameCube opgevolgd heeft is het aan Dawn of the New World om Tales of Symphonia op te volgen en IGN heeft een lekkere preview. ToS2 speelt ongeveer twee jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel en vertelt het verhaal van Emil en Marta die samen met andere personages (oud én nieuw) een hoop avonturen gaan beleven. Wat er allemaal precies gaat gebeuren is nog onduidelijk, maar je zult wel weer de wereld moeten redden.



De game wordt bestuurd met Wiimote en Nunchuck waarbij je uiteraard via de Nunchuck beweegt en aanvalt via A en B op de Wiimote (geen verplichte waggle controls gelukkig!). De battles zijn net als in het eerste deel realtime, maar wel in een apart battle screen dat op pauze gezet kan worden om keuzes te maken. Mocht je toevallig vrienden in de buurt hebben dan kunnen ze meevechten tijdens de battles. De vijanden kun je overigens zien lopen, dus er zijn geen random battles. Dit is allemaal zo goed als hetzelfde als op de Cube dus, en dat is alleen maar goed in dit geval, het gevechtssysteem in ToS was erg prettig.

Als je de screens bekijkt dan zie je echter iets dat er wel veranderd is: de game kent nu 3D personages waar ToS cell shading gebruikte. Of dit beter of slechter is, is vooral een persoonlijk iets. Mij maakt het niet veel uit, ik vind het er nu ook goed uitzien en de cut-scenes zijn wel gewoon nog in tekenfilm-stijl.

Wat écht nieuw is in Dawn of the New World is het monstersysteem; je kunt nu monsters vangen en inzetten tijdens de gevechten. Deze monsters kun je eten geven, trainen en soms kunnen ze zelfs evolueren in een nieuw soort. Een beetje Pokémon in je Tales of... game dus! Er zijn in totaal meer dan 200 te verzamelen monsters, als je ze allemaal wil hebben ben je dus wel even bezig.
Het vangen van de beesten zal overigens niet zomaar gaan. Je zult moeten zorgen dat de omstandigheden tijdens de gevechten goed zijn. Dit houdt in dat je zorgt dat het element van de battleground overeenkomt met die van de te vangen monsters. Er zijn, zoals gebruikelijk, een aantal elementen: water, vuur, aarde etc. Het is dus even de vraag of dit allemaal goed gaat werken, maar Namco kennende komt dat wel goed.

Tales of Symphonia 2: Dawn of the New World staat gepland voor een zomerrelease in Japan en komt eind dit jaar in Amerika. De game komt dan waarschijnlijk begin 2009 naar Europa. Even geduld nog...