Nintendo heeft op haar games een Nintendo Seal staan wat betekent dat de game zou moeten werken op een Nintendo console/handheld. Vroeger was dit het Seal of Quality wat ook nog eens betekende dat het een game was die goedgekeurd werd door Nintendo. Het was een beetje een zegel dat garant stond voor kwaliteit, al zei het niets over de daadwerkelijke gameplay kwaliteiten.
Microsoft heeft tegenwoordig ook iets vergelijkbaars, geen zegel op hun verpakkingen, maar een nieuwe policy voor XBLA. Alle XBLA-games die onder de maat presteren worden op een gegeven moment uit de downloadlijst gehaald. Je zult ze nog wel kunnen downloaden, maar alleen via een omweg/zoeken. De grote vraag is nu, hoe gaat Microsoft bepalen welke XBLA-games onder de maat presteren? Een game die een kleine, niche, doelgroep aanspreekt maar wel erg goed is verdient het bijvoorbeeld niet om verwijderd te worden terwijl een bekende titel die bagger is misschien zou blijven staan. Microsoft heeft het volgende er op bedacht: een game moet een gemiddelde score hebben van 65 of hoger en een trial naar unlock-rate van minstens 6%. Haalt een game geen van beiden dan wordt hij na een half jaar uit de lijst gehaald.
Microsoft stelt hiermee dus best hoge eisen aan de developers aangezien deze dus nu goede games moeten gaan maken. Kwaliteit boven kwantiteit. Ik kan ze alleen maar aanmoedigen en hopen dat ze deze policy ook doortrekken naar de retail; er komt teveel bagger op de markt.