zondag 14 december 2008

2008 Specials: Overig

We zijn bijna aan het eind gekomen van de 2008-reeks; volgende week wordt bekend gemaakt welke game er met de titel 'Game of the Year 2008' vandoor gaat. Deze week hebben we echter nog een aantal kleine verkiezingen.

Grootste Teleurstelling 2008
De grootste teleurstelling van afgelopen jaar was toch wel het moeten inleveren van mijn 60GB PlayStation 3 met PS2BC toen ik stopte bij FOK!games. Jarenlang heb ik me keihard ingezet voor die site en ik kreeg enkel voor 100 euro aan kado's bij mijn afscheid. Schandalig! Zeker als je ziet waar de PS3 nu staat...

Beste Game-voer
Tijdens een avondje gamen is het erg lekker om Lay's Super Chips Paprika of Croky Bolognese chips te eten. Ook doen chocolade en toastjes het best goed. Het beste gamevoer van afgelopen jaar was echter iets dat niet helemaal te eten is TIJDENS het gamen, maar me wel direct aan games doet denken. Ik heb het natuurlijk over de Hamburger van Leo's in Leipzig! Wat een enorm stuk vlees was dat! Heerlijk!

Meest langdradige game
Tijdens mijn vakantie in Voorburg kon ik een weekje genieten van een PlayStation 3 en de bijbehorende toppers. De grootste topper op dat moment was Metal Gear Solid 4 en vol verwachten startte ik de game op toen Maarten op bezoek was. Na een installatie, een update, en een intro waren we een uur verder en had ik welgeteld drie schoten gelost. Wat een saaie, langdradige game zeg! We hebben 'm ook snel uitgezet om Buzz te gaan spelen!
Zelfs Snake valt er van in slaap...
Beste game-website
Ik check tegenwoordig niet zo heel veel game-sites meer, Gamefront, Insidegamer en NeoGAF zijn eigenlijk de enige drie die ik lees voor het nieuws. Af en toe zoek ik een releasedatum op ToTheGame en lees ik achtergronden op IGN en vanaf volgende week ga ik keihard m'n best doen voor de Kerstprijsvraag op FOK!games, maar er is maar één site die eigenlijk alles biedt: Eurogamer. Ze hebben het vaakst reviews die overeen komen met mijn eigen mening, ze schrijven leuk en met humor en ik heb er al eens een prijs gewonnen. Nu zijn de rollen omgedraaid en winnen zij bij mij!

Grootste melkkoe
Ten tijde van de GameCube was Mario de grootste melkkoe; er zijn toen meer dan 15 games verschenen waarin hij een rol speelde. Voetbal, basketball, honkbal, karting, ganzenbord, hij heeft het allemaal gedaan. Deze generatie valt het echter best mee en is hij niet langer de grootste melkkoe. Die award is voor muziekgames. Na het originele Guitar Hero zijn we inmiddels al aan het vierde deel bezig, exclusief spin-offs op de DS. Bovendien verschenen er onder andere Rock Band, vele Singstar titels, Lips, Rock Revolution, Camp Rock!, Wii Music en nog vele anderen... Je zou ze haast beu worden.
Guitar Hero World Tour
Beste Developer
Welke andere developer dan Square-Enix zou dit jaar deze prijs moeten krijgen? Ze brachten ons dit jaar een prequel op één van de meest epische RPG's aller tijden (FFVII Crisis Core), ze brachten de beste gamer aller tijden naar de Nintendo DS (Chrono Trigger) en ze zorgden ervoor dat we in Europa eindelijk eens een old-skool Dragon Quest konden spelen (DQ IV op de DS). Andere developers die kudo's verdienen zijn Activision (Geometry Wars 2 en Guitar Hero World Tour) en Ubisoft (Rainbow Six Vegas 2 en Prince of Persia).

Verst-van-het-pad
Mijn grote jeugdliefde lijkt helemaal de weg kwijt. Waar er vroeger talloze toppers van hun hand kwamen is hun grootste 'knaller' van het najaar Wii Music. Nintendo lijkt compleet van het pad en het interesseert ze allemaal niet zoveel meer zolang de domme massa hun producten koopt. Met Wii Music komt dit hopelijk tot een stilstand aangezien de game nergens echt goed ontvangen wordt en de verkopen ook achter blijven. Tijd voor een New Mario Bros. 2, F-Zero Wii en de revival van Kid Icarus en Ice Climbers! Hopelijk komt het in 2009 nog goed...