dinsdag 2 december 2008

Dinosaurus!

Aangezien Roy-O-Rama als ondertitel 'Games... And More!' heeft vandaag dan ook iets dat niets met games te maken heeft. We gaan het namelijk hebben over Dinosaurussen! Te beginnen met een terugblik naar toen ik een jaar of 12 was, Jurassic Park draaide in de bioscopen en ik had een abonnement op het blad 'Dinosaurus' waar je elk deel een stukje bot kreeg dat je aan het einde in elkaar kon zetten om een T-Rex te krijgen die licht gaf in het donker. Toffe tijden...Na een poosje zakte de dinosaurus-hype af en op dit moment heb ik enkel nog de special edition Jurassic Park Trilogie op DVD en een tweetal dino's, die met elkaar in gevecht zijn, staan. Als er echter ergens iets te lezen is over dino's dan ben ik altijd wel geïnteresseerd natuurlijk. Zo wilde het dus dat ik gisteren lekker zat te poepen op de WC en in de KIJK een artikel las over deze grootse beesten van weleer. Een deel van het artikel ging over een aantal theorieën die me al bekend waren (over de toeters op een Parasaurolphus bijvoorbeeld) en de nieuwe technieken om complete skeletten te renderen. Iets dat me wel verbaasde was een stukje over de vliegende Dinosaurus Pterodactylus. De Japanner Katsufumi Sato heeft namelijk bedacht dat deze beesten NIET konden vliegen omdat ze te zwaar zouden zijn. Hun skelet is vergelijkbaar met dat van een Albatros en de verhouding vleugeloppervlak - gewicht is bij een Ptero dus te klein... Een nogal grote schok aangezien tot nu toe zonder twijfel aangenomen werd dat ze wel konden vliegen. Ik weet niet precies of het eerlijk is om een Ptero met een Albatros te vergelijken, maar ik hoop voor de Ptero wel dat hij kon vliegen. Het lijkt me namelijk een beetje kut om zulke vleugels te hebben zonder dat je er wat aan hebt! :D