woensdag 10 december 2008

Prince of Persia

De Prins van Perzië is aan zijn zoveelste incarnatie bezig, na de 2D games in het zwart-wit tijdperk kwam er kleur, 3D en een trilogie over zand. De nieuwste Prince of Persia gaat over een zwarte substantie dat de wereld langzaam opslokt; corruption. Aan jou de taak om met Elika, de nieuwste chick van de prins, de vijanden te verslaan en zo het zwarte goedje te stoppen. Uiteindelijk komt het een beetje neer op een goed vs. slecht verhaal zoals we vaker gezien en gehoord hebben.

De opzet van de game is vrij simpel, je begint in de tempel wat tevens de centrale hub is voor de game. Van hier uit kun je naar vier verschillende gebieden in de wereld die zelf ook weer onderverdeeld zijn in gebieden. In totaal zijn er op deze manier 24 'levels' om uit te spelen. Aan het eind van elke level zit een eindgevecht en na dit gevecht kun je het gebied helen. Zodra de gebieden weer schoon zijn is het tijd om Elika, die kracht verliest door het helen, weer aan te sterken door orbs te verzamelen. Bij een bepaald aantal orbs kun je in de tempel een kracht vrijspelen die je weer op weg helpt in het spel.
Het verschil in corrupted land en geheald land is onwijs groot, waar het eerst donker, grauw en duister is, is het na de heling kleurrijk vol met bloemetjes en planten. Dit heeft Ubisoft onwijs goed in elkaar geknutseld, Prince of Persia lijkt af en toe een levend schilderij zo mooi! De muziek sluit er bovendien ook nog eens perfect op aan en draagt veel bij aan de geweldige sfeer van de game.

De gameplay is opgedeeld in twee delen, je hebt het platforming gedeelte (de weg naar de eindbaas en het verzamelen van de orbs) en het vecht-gedeelte (de gevechten met de eindbazen). De gevechten zijn altijd één op één waarbij je Elika als een soort joker kunt inzetten voor speciale aanvallen. De gevechten vind ik persoonlijk niet zo heel interessant, ik speel PoP vooral voor het platforming en ik kan niet anders dan zeggen dat dit heerlijk is in deze game. Na wat oefening hop je binnen een minuut van platform naar platform via wat palen en smalle richels. De levels zijn ook lekker gevarieerd, zowel qua gameplay als qua uiterlijk! Het tofste in de game is overigens het verzamelen van de orbs, net als in Crackdown zie je ze soms liggen maar is het de truc om er te geraken. Ik weet niet of ik alle 1001 orbs kan verzamelen, maar ik sta op 744 op dit moment, het zou zomaar kunnen dus...
Zoals je waarschijnlijk wel kunt lezen ben ik erg enthousiast over de game. Zijn er dan geen minpunten aan de game? Natuurlijk wel! Net als in voorgaande Prince of Persia delen is het af en toe niet helemaal duidelijk waar je nu wel en niet heen kunt springen waardoor je soms een flinke afgrond in springt. Ook vind ik de gevechten soms een beetje vervelend, maar overall gezien is Prince of Persia toch zeker een Game of the Year kandidaat? Of de game er ook met deze titel vandoor gaat lees je het weekend voor Kerst!