zondag 21 december 2008

2008 Specials: Game of the Year

Zoals elk jaar, en elke website, ga ook ik mijn Game of the Year Award uitreiken. Tijdens het schrijven heb ik flink lopen wikken en wegen want er zijn ook dit jaar weer veel goede games uitgekomen. Lees snel verder om te zien welke game eeuwige roem heeft verdiend door een Roy-O-Rama Award in de wacht te slepen!

5) Op de vijfde plek komt dit jaar een game met lelijke graphics, stomme muziek en totaal geen spannende schietgevechten... De nummer 5 van dit jaar is namelijk een puzzelgame genaamd Pic Pic (Nintend0 DS). De opzet van de game is extreem simpel, trek een lijntje tussen twee dezelfde nummers en zorg dat je het aantal vlakjes raakt dat overeenkomt met het nummertje. Er zijn 3x 400 puzzels en ik ben na tientallen uren zo'n beetje op de helft. Ideale game voor DS-droogtes.

4) Nummertje vier is een game die deze maand nog is verschenen: Prince of Persia (360). Ubisoft heeft met hun Prince of Persia zandtrilogie misschien wel de beste reeks neergezet van de vorige generatie en deze generatie zou het zomaar weer kunnen gebeuren. Prince of Persia is weer lekker platformen als vanuits en heeft een interessant verhaal waarvan we nu alleen nog maar het begin hebben gezien. De tofste toevoeging in deze game was het zoeken naar orbs, iets dat Crackdown ook zo geweldig maakte!

3) De bronzen plak gaat naar Fable 2 (360). De eerste Fable op de originele Xbox was een toffe game, al kon hij de hype niet voor iedereen waarmaken. Voor Fable 2 was er daardoor een kleinere hype, maar ik keek er opzeker naar uit. Gelukkig stelde Fable 2 me niet teleur en heb ik erg genoten van de game waarbij vooral de keuzes tussen goed en slecht soms erg zwaar waren. Komende week verschijnt de eerste uitbreiding en waarschijnlijk zal ik die ook wel gaan spelen!

2) Rainbow Six Vegas 2 (360) verovert de tweede plek dit jaar en verdient die notering vanwege de briljante multiplayer opties. Online co-op, terrorist-hunt en zelfs teamleader-modi heb ik urenlang gespeeld met mijn co-op buddy. Tegenwoordig speel ik de game ook nog regelmatig offline co-op (zelfs op de PS3) als er weer eens eten besteld wordt bij de Kleine Griek. Totdat de volgende Rainbow Six uitkomt zal ik deze blijven spelen!

1) Er kan maar één game de beste game van het jaar zijn en het mag totaal geen verrassing zijn voor mensen die mij kennen. Juist, Chrono Trigger op de Nintendo DS gaat er vandoor met de award Game of the Year. Op de SNES was het al mijn favoriete game en er is eigenlijk nooit een game geweest die meeslepender, en beter uitgewerkt is dan deze. De DS-remake heeft bovendien ook nog eens een nieuwe vertaling, een extra einde en voor degene die dat willen een multiplayer optie. Als er ooit games zijn die een 10 verdienen dan is het Chrono Trigger. Godlike!

Games die de lijst net niet haalden zijn onder andere Guitar Hero World Tour (360), Dragon Quest IV (DS), God of War Chains of Olympus (PSP) en Grand Theft Auto IV (360), ook allemaal erg goede games! We mogen dus wel concluderen dat 2008 ook een erg goed jaar is geweest wat betreft games. Op naar 2009!!

Oh, en laat ook even weten wat jouw favoriete games van 2008 zijn!