woensdag 19 maart 2008

Lang leve 2D!

Ik ben op de Xbox 360 nu druk bezig met het nu al legendarische Lost Odyssey, de eerste écht goede RPG op de Xbox consoles. Daarnaast speel ik The Simpsons Game en Lost: Via Domus als afwisseling, twee licentie-games die vooral voor de fans erg tof zijn. Deze blog gaat echter niet over die drie games, maar over een Xbox Live Arcade game die dit jaar moet gaan uitkomen: Castle Crashers.



Eerst een kleine geschiedenis. Castle Crashers is in 2005 aangekondigd voor de GameCube maar is later omgezet naar Castle Crashers voor een release op de Xbox 360 via XBLA. De game is nu dus al een paar jaar in ontwikeling en is vorig jaar uitgesteld vanwege de grotere maximale grootte van XBLA games. In CC draait het allemaal om vier nobele ridders die hun prinses moeten terughalen uit de klauwen van een bad guy. Niets bijzonders op verhaaltechnisch gebied dus. Het gaat echter om de gameplay, en dat is ouderwets 2D hack 'n slash zoals we dat kennen van Double Dragon, Turtles in Time en, meer recent, Alien Hominid. CC zal echter een dieper systeem krijgen inclusief een RPG-gedeelte waarmee je kunt levelen.

The Behemoth, de developers, hebben gisteren aangekondigd dat er naast de vier main characters een flink aantal unlockable charaters zitten; 22 in totaal. Wie, hoe of wat willen ze nog niet bekend maken op dit moment, dat komt in de aanloop naar de launch nog wel denk ik.
Ook hebben ze onlangs aangekondigd dat de game zal werken met een overworld met verschillende werelden en levels. Deze opzet kennen we nog uit de oude platformgames als Super Mario World en Donkey Kong Country. De klassieke gameplay, het 2D uiterlijk en het gebruik van een ouderwetse overworld doet me verlangen naar de tijd waarin we enkel 2D games speelden. Tegenwoordig is bijna alles 3D en hoewel dat zeker niet slecht is, ben ik blij dat er nog games als Castle Crashers uit komen.