NeoGAF is een goede bron voor gamenieuws; er zitten veel Amerikanen en Japanners en op de een of andere manier horen zij het nieuws altijd eerder dan wij Europeanen. NeoGAF is echter niet alleen handig voor het nieuws, er zijn regelmatig 'gewone' leuke, interessante en grappige topics. Natuurlijk zijn vooral de VG Cats en andere photoshoptopics hilarisch, maar vooral de topics waardoor je gaat nadenken over gamen zijn tof. Meest recente 'nadenk'-topic is een topic over games die nooit zijn geweest. Het kan hier gaan om games die halverwege gecanceld zijn door de developer, of simpelweg nooit bestaan hebben.
In dat topic kwam ik onder andere de Chrono Trigger 3D remake tegen voor de PC die door een stel fans opgestart was. Nu vind ik dit voor Chrono Trigger niet zo'n goed idee, maar voor Final Fantasy VII natuurlijk wel! Een van de meest besproken games aller tijden, een van de beste Final Fantasies aller tijden, een van de mooiste game-ervaringen aller tijden. Een remake voor de PS3, waarin de game grafisch geupdate wordt naar deze tijd zou geweldig zijn. Alleen vrees ik dat die er nooit zal komen. De game staat daarom op één in mijn top 5 'games die nooit zijn geweest'.
De andere games in de lijst:
2) Kameo, GameCube
Toen Rare nog bij Nintendo zat hebben ze een aantal heel goede games gemaakt, denk aan Donkey Kong Country, Banjo en Killer Instinct. Met Kameo zouden ze hun toverkunsten op de GameCube laten zien en de vrolijke kleurtjes en de opzet van het gebruik van transformaties maakten van Kameo een potentiële topper. Rare ging echter naar Microsoft en Kameo verhuisde mee, ik heb toen speciaal voor Kameo een Xbox gekocht. Helaas kwam Kameo pas uit op de 360. Vier jaar te laat en ondanks dat het een toffe game was, was er niet veel over van de typische Rare-magie...
3) Super Mario RPG, SNES
Super Mario RPG is een van de laatste projecten van Square geweest voordat ze bij Nintendo weggingen. Het was een samenwerking met Nintendo waarbij het RPG-talent van Square gebruikt werd om dé held van Nintendo, Mario, een groots avontuur te laten beleven. De game verscheen in 1996 in Amerika, maar heeft Europa helaas nooit gehaald. Omdat ik in die tijd nog niet kon importeren heb ik de game in die periode niet gespeeld. Jaren later ben ik aan Super Mario RPG begonnen via een emulator op de PC, maar een groot deel van de magie is er simpelweg niet op de PC. Binnenkort krijgt Super Mario RPG echter een tweede kans op de Virtual Console van de Wii!
4) Mario 128, GameCube
Toen Nintendo de kracht van de GameCube aan de wereld liet zien deden ze dat aan de hand van een aantal techdemo's op SpaceWorld 2000. Een van de techdemo's was een zwaardvechtende Link (Zelda) maar de interessantste was natuurlijk de Mario 128 techdemo. Mario 128 moest de opvolger worden van het legendarische Mario 64 op de Nintendo 64. De game groeide echter uit tot Super Mario Sunshine, een platformer die boven een hoop concurrenten uitstak, maar wel de minste Mario van allemaal is.
5) Final Fantasy 64
Dit is geen grapje om het feit dat er talloze Final Fantasy-games zijn gemaakt door de jaren heen, maar de 64 staat gewoon voor het project Final Fantasy voor de Nintendo 64. Square is er ooit mee begonnen en de eerste beelden laten een scene uit FFVI zien, maar dan in 3D met behulp van de Nintendo 64 hardware (toen nog Ultra 64 genaamd). Ik was meteen verkocht, mijn Final Fantasy, in 3D. Hoe gaaf was dat! Later switchte Square echter naar Sony en er verscheen geen Final Fantasy 64.
Alle vijf de games uit dit lijstje hadden/hebben de potentie om uit te groeien tot een van mijn favoriete games. Helaas mocht het dus niet zo zijn, maar niet getreurd, er zijn zoveel andere goede games uitgekomen dat we niet te lang stil moeten blijven staan bij wat we hadden kunnen hebben, maar bij wat we wel hebben. Koester die mooie ervaringen, in games en in het leven.
De andere games in de lijst:
2) Kameo, GameCube
Toen Rare nog bij Nintendo zat hebben ze een aantal heel goede games gemaakt, denk aan Donkey Kong Country, Banjo en Killer Instinct. Met Kameo zouden ze hun toverkunsten op de GameCube laten zien en de vrolijke kleurtjes en de opzet van het gebruik van transformaties maakten van Kameo een potentiële topper. Rare ging echter naar Microsoft en Kameo verhuisde mee, ik heb toen speciaal voor Kameo een Xbox gekocht. Helaas kwam Kameo pas uit op de 360. Vier jaar te laat en ondanks dat het een toffe game was, was er niet veel over van de typische Rare-magie...
3) Super Mario RPG, SNES
Super Mario RPG is een van de laatste projecten van Square geweest voordat ze bij Nintendo weggingen. Het was een samenwerking met Nintendo waarbij het RPG-talent van Square gebruikt werd om dé held van Nintendo, Mario, een groots avontuur te laten beleven. De game verscheen in 1996 in Amerika, maar heeft Europa helaas nooit gehaald. Omdat ik in die tijd nog niet kon importeren heb ik de game in die periode niet gespeeld. Jaren later ben ik aan Super Mario RPG begonnen via een emulator op de PC, maar een groot deel van de magie is er simpelweg niet op de PC. Binnenkort krijgt Super Mario RPG echter een tweede kans op de Virtual Console van de Wii!
4) Mario 128, GameCube
Toen Nintendo de kracht van de GameCube aan de wereld liet zien deden ze dat aan de hand van een aantal techdemo's op SpaceWorld 2000. Een van de techdemo's was een zwaardvechtende Link (Zelda) maar de interessantste was natuurlijk de Mario 128 techdemo. Mario 128 moest de opvolger worden van het legendarische Mario 64 op de Nintendo 64. De game groeide echter uit tot Super Mario Sunshine, een platformer die boven een hoop concurrenten uitstak, maar wel de minste Mario van allemaal is.
5) Final Fantasy 64
Dit is geen grapje om het feit dat er talloze Final Fantasy-games zijn gemaakt door de jaren heen, maar de 64 staat gewoon voor het project Final Fantasy voor de Nintendo 64. Square is er ooit mee begonnen en de eerste beelden laten een scene uit FFVI zien, maar dan in 3D met behulp van de Nintendo 64 hardware (toen nog Ultra 64 genaamd). Ik was meteen verkocht, mijn Final Fantasy, in 3D. Hoe gaaf was dat! Later switchte Square echter naar Sony en er verscheen geen Final Fantasy 64.
Alle vijf de games uit dit lijstje hadden/hebben de potentie om uit te groeien tot een van mijn favoriete games. Helaas mocht het dus niet zo zijn, maar niet getreurd, er zijn zoveel andere goede games uitgekomen dat we niet te lang stil moeten blijven staan bij wat we hadden kunnen hebben, maar bij wat we wel hebben. Koester die mooie ervaringen, in games en in het leven.